torsdag 5 januari 2012

Ögon

Sitter i skolan och testar lite inför det nya projektet vi har som handlar om att integrera animerade 3d-objekt i en värklig miljö, och det ska se fotorealistiskt ut... låter skitsvårt, men jävligt kul också.
Skoldagen tog slut ungefär vid lunch men då jag ändå ska vara i repan runt kl 18 så kändes det lika bra att hänga kvar tänkte jag och göra lite nytta... Lite nytta blev också gjort men även lite onytta då jag till min förfäran upptäckte att skolans datorer inte har Mudbox. Typ Whaaat??


Testade att göra ett öga. Texturen blev helt ok med en ramp innehållandes fyra färger av vilka irisen en fractal och ögonvitan en modifierad marmor, samt ett lager miamaterial med preset water på en extra svär ovanpå själva ögat... blev ju lite konstig och slarvig modelering/smoothning kan man se i pupillen och runt irisen och rätt så lång renderingstid....


Ett öga av betydigt enklare variant och tyvärr utan någon ljussättning att tala om, renderar på en millisekund... det är den där glossigheten som är svår att få till med blinnmaterial upplever jag det som... men det ska man väl kunna tweeka sig fram till...


Börjar sedan komma aningens närmare med en Phong... men alltså... fortsättning följer...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar